مشکلات بازارچه میلک، مرزنشینشان سیستان و بلوچستان و اهمیت مذاکرات حق آبه با وزیر خارجه مطرح شد
حمیدرضا خان محمدی، مسئول گروه جهادی آل یاسین در دیدار نمایندگان مؤسسات خیریه مردمی و گروههای جهادی با دکتر ظریف، مشکلات بازارچه و گمرک میلک، مشکلات مرزنشینشان سیستان و بلوچستان و همچنین لزوم مذاکرات جدی پیرامون حق آبه را با وزیر خارجه کشورمان مطرح کرد.
ایشان با مطرح کردن ایدئولوژی امت واحده اسلامی و تمدن بدون مرز بین ایران و افغانستان، از وزیر امور خارجه مذاکره جدی برای گرفتن حق آبه را درخواست نمود و گفت: مذاکرات قطعی کردن سهم ایران از رژیم آبی رودخانه هیرمند باید با جدیت دنبال شود و از حاشیه بیرون آید تا در مقاطعی که آورد رودخانه کم است، متوسط دبی ۲۶ مترمکعب در ثانیه توسط دولت افغانستان تأمین گردد و برنامههای توسعهی کشاورزی با طمأنینهی بیشتری تعقیب شود.
متن نامه تقدیمی هیئت آل یاسین به وزیر امور خارجه نیز به شرح زیر است :
باسمه تعالی
جناب آقای دکتر ظریف
وزیر محترم امور خارجه
با سلام
نظر به تجربه جهادی دو دهه خدمت در استان سیستان و بلوچستان و با توجه به شرایط فعلی ، نکات زیر را خدمت حضرتعالی تقدیم میداریم :
۱- مذاکرات قطعی کردن سهم ایران از رژیم آبی رودخانه هیرمند باید با جدیت دنبال شود و از حاشیه بیرون آید تا در مقاطعی که آورد رودخانه کم است، متوسط دبی ۲۶ مترمکعب در ثانیه توسط دولت افغانستان تأمین گردد و برنامههای توسعهی کشاورزی با طمأنینهی بیشتری تعقیب شود. در حال حاضر به صورت مقطعی و حاشیهای این جلسات تشکیل می شود. یادآور میشود مقدار آبی که هم اکنون ما در چاهنیمهها ذخیره میکنیم،برداشت از سیلابهایی است که دولت افغانستان قادر به کنترل آن نیست و از شمول پروتکل تأمین آب، خارج است.
۲- دریاچه و تالاب بینالمللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بینالمللی جهان و یکی از ذخیرهگاههای زیستکره در ایران است. تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیرهگاههای زیستکره که روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، توسط یونسکو
بهعنوان ذخیرهگاه زیستکره ثبت شد .این مناطق حفاظت شده از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بینالمللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند.
با توجه به نقشهای بینالمللی هامونها، لازم است، علاوه مقادیر آبی که از طریق سیلابها وارد هامون می شود، برای شرایط بحرانی، سهمیهی زیستمحیطی ویژهای از طریق رایزنیهای سیاسی و یا در قالب پروتکل فیمابین ایران و افغانستان لحاظ شود.
در همین راستا باید طرف افغانی را مجاب کنند که هرگونه دستکاری در بستر دریاچه ی هامون پوزک و مصب رودخانه های آبریز هامون مثل خاشرود، خوسپای رود، چخانرود و فراه رود، بایستی با مجوز و تصویب در کمیته ی مشترک “زیست بومی بین المللی هامون” صورت گیرد.
۳- برای توسعه ی گمرک میلک، احداث پل دوم ابریشم ضروری است، ۱۰ هکتار توسعه ی بازارچه لازم، اما رسیدن به آن مقصود، باید ظرفیت تردد از طریق شبانه روزی کردن بازارچه، افزایش یابد.
۴- بهترین، روان ترین و در دسترس ترین مرز نسبت به نقاط مختلف افغانستان، مرز میلک است، این مرز در کریدور جنوب شمال، مکمل بندر چابهار است، بندرخشک میلک باید با تصویب سریع «منطقه ی آزاد سیستان» جهش پیدا کند و نقش خود را در برون رفت این منطقه از انزوای اقتصادی و همینطور کمک به رفع بحران های اقتصادی، ایفا نماید.
۵- برای تحقق مبادلات ۵۰ میلیون دلاری این مرز که بخش خصوصی توافق داشته است، یا تعرفه ی ترجیحی یا معافیت های لازم منظور شود.
۶- صدور ویزای افغانستان برای ایرانیان به کندی و سختی صورت می گیرد، در عین حال کشور ما مرکز تکثیر ویزا برای افغانستانی ها شده است، عوارض خروجی هر ایرانی به مقصد افغانستان، ۴۲۰ هزار تومان می باشد، که رقم زیادی است.
۷- ضمن تمهید مسائل امنیتی، روادید برای مرزنشینان استان، برداشته شود تا به راحتی برای مراودات قومی و تجارت چمدانی اقدام کنند.
۸- با تأسیس شهرک صنعتی، زمینهی تشکیل شرکت های مشترک ایرانی-افغانستانی، تولید و فرآوری محصولات خام وارداتی یا صادراتی در سیستان صورت گیرد تا اشتغال رونق یابد، مناسبات مالی تجار نیز سامان مناسبی پیدا کند.
۹- در حال حاضر به گفته ی مسئولین حمل و نقل استان، قریب به ۸۰ درصد کامیون هایی که از مرز میلک کالا جابجا می کنند، افغانستانی هستند و سهم کامیونهای ایرانی کمتر از ۲۰ درصد است. برای افزایش این سهم، ضروری است ۱۰۰۰ دستگاه کامیون پلاک موقت چابهار مجوز داده شود تا ۲۰۰۰ شغل نیز ایجاد شود.
۱۰- توقیف کامیونهای سوخت ایرانی، به صورت غیرمنطقی و غیرقانونی صورت می گیرد و خسارات زیادی به تجار ایرانی وارد می شود و کسی نیز جوابگو نیست.
۱۱- ترتیبی داده شود تا مجوز ترانزیت دام زنده ی پاکستانی از افغانستان به میلک از کشور افغانستان گرفته شود.
۱۲- مجوز واردات انار، کنجد و برنج از افغانستان به تجار ایرانی داده شود.
۱۳- با وجود تعداد ۱۰ کارخانهی آرد در مسیر چابهار به میلک و یک کارخانه در شهرستان نیمروز، ترانزیت گندم افغانستان، صورت می گیرد، این ظرفیت، توان تولید آرد افغانستان را دارد، توافق طرف افغانستانی گرفته شود تا گندم های شان در ایران آرد شود و از مزیت آن، مردم کشور و استان ما بهره مند شود.
۱۴- پارکینگ لجستیکی در میلک پیش بینی و احداث شود. در حال حاضر هر ماشین ایرانی، در ماه یک نوبت وارد افغانستان می شود.
۱۵- در حال حاضر در داخل افغانستان، از هر تانکر سوخت، به طور غیررسمی یک میلیون و سیصد هزار تومان، عوارض دریافت می شود و افغانستان، تعداد ۲۵۰ تانکر فعال ایرانی را به ۵۰ تانکر کاهش داده است که باید جناب سفیر، رایزنی های لازم بنماید.
۱۶- با بهره گیری از روش ترانشیپ منت، هزینههای حمل و نقل به نصف کاهش می یابد. این تکنیک بازرگانی خارجی، بکار گرفته شود. سازمان حمل و نقل نیز در این خصوص باید مساعدت کند. گفته می شود به دلیل منافع سازمانی اش این دستگاه، خود مانع این روانسازی است.
۱۷ – افغانستان، کالاهای مورد نیاز ایران را از طریق کشورهای اروپایی و بندر چابهار که رفع تحریم شده، و از مرز میلک، ترانزیت کند و سپس با دپو و صاردات مجدد به زابل، فرایند دور زدن تحریم را تسهیل کنند.
۱۸- اخیراً صفحات مجازی ضدایرانی توسط اتباع افغانستانی راهاندازی شده است و به نظر میرسد سلفیها زمینههایی را بین هوادارانشان و بعضاً اهل سنت غافل در استان سیستان و بلوچستان، برای یارگیری و نفرتآفرینی نسبت به کلیت ایران اسلامی، زمینهسازی میکنند. نسبت به این مهم، وزارت امورخارجه، واکنش نشان دهد.
۱۹- فراهم آوردن امکانات لازم جهت جذب جهادگران تحصیل کرده و باتجربه مرتبط با موضوعات وزارتخانه در بدنه وزارتخانه
قبلاً از حُسن عنایت خالصانه و جهادی شما سپاسگزاریم.